30.12.05

Terugblik op de concerten van 2005

Bijna elk jaar denk ik wel eens dat er niets meer overheen kan of dat ik elke band die er toe doet nu wel gezien heb, omdat je verwacht dat oude helden niet meer bij elkaar komen of na het opnemen van een album thuis op de bank blijven zitten. Vorig jaar kon ik zo getuige zijn van schitterende optredens van de Pixies en Tom Waits.

Ook dit jaar waren er een paar oudgedienden waar ik al ver van te voren naar uitkeek: Elvis Costello, New Order en Dead Can Dance. Van deze drie tekende Costello voor hét hoogtepunt op Rock Werchter, was Dead Can Dance een avond lang duimendik kippenvel en bleek New Order live toch niet zo briljant als gehoopt en werd de set vooral gered door de vlammende Joy Division-uitvoeringen. Het kan relevanter: zoals de snoeiharde doortocht van Dinosaur Jr. in Paradiso waar menige bezoeker een gehoorbeschadiging zal hebben opgelopen. Dieptepunten waren er ook: Madness bleek een karikatuur van zichzelf en het optreden van Television in Tivoli was van een zouteloosheid waar zelfs de mannen van Dire Straits zich voor zouden schamen.

Sterke nieuwkomers waren er ook. Arcade Fire leverde behalve het album van het jaar ook hét concert van 2005: 11 maart in de Melkweg. Ook de optredens die ik daarna nog van de Canadezen zag in Paradiso en op Lowlands waren onvergetelijk. Andere sterke nieuwkomers waren de Dresden Dolls en Bloc Party die na Costello de hoogtepunten van Werchter vormden.


Arcade Fire in de Melkweg, bron foto: Kindamuzik

Het afgelopen jaar ook relatief veel metal geluisterd, zowel thuis als in een zaal. Zoals in de Melkweg waar ik werd weggeblazen door Mastodon en vooral Meshuggah. Ook Sunn 0))) op het Roadburn festival dreunt nog na. Maar hét metalconcert van 2005 was voor mij toch wel Isis in een snikhete bovenzaal van Paradiso. De grunt hoeft van mij niet zo, maar wat galmt die bas lekker, wat een geweldige geluidstrip! Sinds Tool niet zo weggezweefd op zulke harde muziek.

Ook aan de andere kant van het muzikale spectrum was er veel te genieten (als de rest van het publiek tenminste een beetje stil was): de fluister-electro van Mum, de onverstaanbare pracht van Sigur Ros, de try-out van Spinvis met het overdonderende Lotus Europa, de strijkers en toegift-in-pyjama van Eels, en de herontdekkingen van Elbow en I am Kloot.

Verder was dit jaar er ook een van de gemiste concerten. Wat had ik graag naar Gang of Four gewild! Ik had gewoon een kaartje, maar was op de dag zelf te ziek om de deur uit te gaan. Ook Low en ... Trail of Dead heb ik begin dit jaar moeten laten schieten, wegens te veel concerten in te korte tijd (en vanwege de portemonnee). The Mars Volta speelde op dezelfde avond als Bright Eyes en met de gok dat ik TMV wel op een zomerfestival zou zien, toch maar naar Conor en Co. gegaan. Net verkeerd om gegokt dus... Motel Mozaique laten schieten vanwege Gang of Four, en ook de volgens velen geweldige optredens van Sufjan Stevens (tegelijk met Oceansize) en Cocorosie (familieomstandigheden) heb ik niet gezien.

Tot slot denk ik nog graag terug aan een paar concert-gerelateerde avonden die voor mij niet persé rond de muziek zelf draaiden: de sfeer tijdens de Herman van Veen hommage in Tivoli, waar ik bijna geen optreden van gezien heb vanwege het werken als backstagemanager en bij de merchandise. De opwinding bij alle betrokkenen was haast tastbaar en dat maakt het tot een onvergetelijke gebeurtenis. Ook de door Michael Stipe aangekondigde Patti Smith die samen bij R.E.M. in Hyde Park E-bow the Letter live ten gehore brengen, was een hoogtepunt van een perfecte dag in een geweldige stad.

De beste 10 concerten van het jaar:

1. Arcade Fire - 11 maart, Melkweg
2. Elvis Costello - 1 juli op Werchter
3. Isis - 11 juli, Paradiso
4. Hallo Venray - 10 december, Ekko
5. QOTSA - 21 augustus, Lowlands
6. Spinvis - 25 februari, Ekko
7. Pitchtuner - 20 oktober, dB's
8. Brant Bjork - 9 april, 013 (Roadburn festival)
9. Nine Inch Nails - 26 juni, Goffertpark Nijmegen (Rock in Park)
10. Wilco - 12 september, Paradiso

runners up:
I Am Kloot - 16 november, Hedon
dEUS - 25 oktober, Paradiso
Dead Can Dance - 12 maart, Congrescentrum (Den Haag)
Meshuggah - 6 juni, Melkweg
Elbow - 11 november, Paard

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ook op jou heeft Elvis Costello dus veel indruk gemaakt. In De Oosterpoort was hij ook al van zeldzame klasse.

12:36 a.m.  

Een reactie posten

<< Home