12.11.06

Tool 2006: Faalangst of de ultieme show?

Tool lijkt in de huidige live-vorm aan faalangst te lijden; pakweg 10 nummers perfect beheersen, niet op je bek durven gaan bij het spelen van iets anders uit je back-catalogue en dat alles maar verbloemen met een lasershow.

En wat een ironie, tijdens The Pot (‘Who are you to wave your finger?’) als de security met zaklampen in het publiek schijnt en met het vingertje wijst naar illegale fotografen. Daar lijden de goeden ook onder.

De avond eindigde definitief in mineur na afloop bij de garderobe, toen iedereen minstens een half uur in de rij stond en het bijna mis ging door onnodig duwen. ‘Ik hoef het niet meer live te zien’, klonk het uit de mond van een teleurgestelde fan.

Maar hoe totaal anders was de beleving de avond erna in Brussel!



(foto Tool: Raymond666 op graz.nl)

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Stel je de vraag of je leven rijker is zonder of met Tool? Rijker? Wel, dan mag je klagen maar niet vergeten ook dankbaar te zijn.

7:20 p.m.  
Blogger toolhead said...

Hoe kom je daar nu bij? Mijn punt is dat de band steeds meer de nadruk lijkt te leggen op de show in plaats van de muziek. Alsof ze elke avond hetzelfde computerspelletje spelen en de hoogste score willen halen zonder dood te gaan.

11:20 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Tool in Vorst Nationaal was gewoon top! Had de eerder dit jaar op Rock Werchter gezien maar dit overtreft toch alles. Goede show, goed geluid en prachtige sfeer!

8:41 a.m.  
Blogger toolhead said...

ja, ik vond Vorst ook geweldig! Toch raar hoe de beleving tussen twee opeenvolgende avonden met een zelfde show zo verschillend kan zijn.

11:06 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

ik vond en vind tool eigelijk altijd helemaal top.
ik vond t geluid in ahoy ook helemaal niet slecht,zeker niet vergeleken bij andere concerten hierzo(zoals deftones en smashing pumpkins).
iets meer variatie zou zeker geen kwaad kunnen , maar wat ze doen doen ze ook echt goed.
ik ga in ieder geval deze zomer weer en alle volgende concerten ook
groeten john ps zijn er nog meer fotos van tool in ahoy?

8:33 p.m.  
Blogger toolhead said...

Geluid van Tool in Ahoy was ook niet slecht, maar in Vorst klonk het nog beter (al kan dat ook aan de plek in de zaal hebben gelegen waar ik me bevond). Foto's: surf eens rond op google en zie de toolshed groep op flickr.com: http://www.flickr.com/groups/toolshed/

10:42 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Over het geluid in de Ahoy kun je een hoop zeggen, ik was blij het optreden op pinkpop te hebben gezien. Dezelfde nummers wel, maar ik beleefde ze totaal anders. Langere intro's ook en in die zin hebben ze Lost Keys ook gespeeld (misschien in verkorte versie, maar zeker 2 minuten wel...). ik weet dat de setlist op Toolshed anders zegt, maar als je het vergelijkt met Brussel, zoals op 'muziekagenda', dan hebben ze Lost Keys naar mijn mening wel degelijk gespeeld...

9:13 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Vreemd. Ik heb niets dan lof gehoord van de vele bezoekers die ik heb gesproken of wiens verslagen ik heb gelezen. Zowel uit België, Engeland als Nederland. De setlist wisselt trouwens wel degelijk, zo is onlangs Swamp Song en sinds kort ook Forty Six & Two toegevoegd. Maar ik zal het straks zelf gaan ziet in Oberhausen. Ben ik elk geval zeeeeer benieuwd.

1:18 a.m.  

Een reactie posten

<< Home