13.3.05

Dead Can Dance - deel 1

De Ontdekking

Bij sommige bandnamen geef je de moed op ze ooit nog eens op een podium te zien. Ook al geven de aparte bandleden nog optredens, een Frank Black solo is niet de Pixies. Vorig jaar was ik dan ook blij verrast met de reünie van deze legendarische band. Uit dezelfde stal (platenlabel 4AD) komt ook Dead Can Dance, legendarische cultband en grote inspiratiebron voor menige gothic act. En net als de Pixies is ook deze band weer bij elkaar voor een reünietournee.

Toch kun je DCD niet echt een gothic band noemen; Wie de verschillende albums langsgaat die de band tussen 1981 en 1998 uitbracht, maakt een trip van Joy Division-achtige wave (het oudste werk) via sferische gothiek en middeleeuws kerkgezang (eind jaren ’80) tot wereldmuziek (de latere albums). De twee belangrijkste bandleden, Brendan Perry en Lisa Gerrard hebben in die periode tijd en daarna ook los van elkaar albums en – met name Lisa Gerrard – soundtracks voor speelfilms opgenomen.

Tot voor 3 jaar geleden had ik überhaupt nooit van de band gehoord. In de tijd dat The Gathering het album Souvenirs uitbracht, kwam ik via het forum van die band in contact met een andere fan en met wie ik sindsdien bleef mailen, maar tot gisteravond niet eerder in levende lijve ontmoette. Erwin, van een generatie eerder, bleek een schat aan door mij nog niet ontdekte bands te hebben en tipte me o.a. DCD. Na aanschaf van Within The Realm of a Dying Sun en met name het nummer Summoning of the Muse was ik verkocht.

Vooral bovengenoemd album, maar ook de Best Of box-set die ik voor een zacht prijsje 2e hands kon aanschaffen, was onbedoeld een feest der herkenning: op de bijgeleverde dvd met live registratie staan ook een paar videoclips. Deze clips waren ooit gebruikt voor een Mtv bumper (zo’n reclamefilmpje voor de zender zelf, met fragmenten van videoclips). Nooit kwam ik er achter van welke band dit prachtige beeldmateriaal was… tot ik die dvd zag!

Jammer dat de band niet meer bestaat, dacht ik nog. Tot ik die ochtend in november 2004 de krant opensloeg. Bijna verslikte ik me in m’n koffie toen ik in de Kunst bijlage van de Volkskrant de concert-aankondiging zag. Dead Can Dance, 12 maart 2005 in de PWA Zaal van het Congrescentrum…

Links:
Dead Can Dance op 4AD
Lisa Gerrard
Brendan Perry