16.3.06

Myspace en jonge concertbezoekers

Op de site van de subjectivisten beschrijft Norbert Pek een interessant fenomeen; jongeren die massaal op relatief onbekende bands afkomen, die vaak nog geen cd uit hebben.

De reden is volgens hem de populariteit van Myspace, een internetdienst waarbij bands ook zonder platencontract hun muziek online kunnen laten horen.



(klik op afbeelding voor ware grootte)

Het verhaal deed me denken aan het a-typische publiek bij Death Cab for Cutie in de Melkweg, waar ik vorige week naar toe ben geweest. Behalve de in mijn verslag genoemde reden van tv-serie The OC, zal de Myspace-pagina van de band ongetwijfeld van invloed zijn geweest.

Lees het artikel van Norbert Pek op subjectivisten.org

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb Death Cab For Cutie inmiddels ook toegevoegd aan mijn myspace-vrienden :P. Toch had ik dat nooit gedaan als ik de band niet al gekend had. Hoe verklaar je dat een willekeurige puber de Arctic Monkeys leert kennen op myspace? Dat kan toch pas als je de band al kent? Of snap ik niks van Myspace?

8:36 p.m.  
Blogger toolhead said...

Het is niet alleen myspace qua naamsbekendheid, maar de kracht achter die site is volgens mij dat je via die myspace-vrienden bij andere bands terecht komt en meteen muziek kan luisteren zonder te downloaden of cd te kopen.

Vooral voor relatief onbekende bands is dat een enorme boost in naamsbekendheid. Tel daar bij op dat er altijd jongeren hebt die er bij willen horen en je volle concertzaal is gegarandeerd. :)

12:41 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik geloof ook dat mensen door MySpace minder gaan downloaden. Wanneer een onbekende naam op een festivals speelt zoek je deze even op via MySpace, 90% kans. Vroeger typte je de naam van de band gelijk in bij je downloadprogramma..

Gr
Marcel Kamphuis / Marz667

4:36 p.m.  

Een reactie posten

<< Home