21.6.05

Smashing Pumpkins reünie

Via een open brief in de Chicago Tribune liet Billy Corgan vandaag weten dat hij zijn oude band weer in ere wil herstellen. Serieus, of slechts een publiciteitsstunt voor zijn soloplaat TheFutureEmbrace? Achteraf zou je de interviews op MTV en de speech die Corgan onlangs na het optreden in Gent gaf, wel als voortekenen kunnen zien.

Het is in ieder geval aanleiding voor een mediahype: NME, Pitchfork en andere muzieksites duiken er vol op, alle fora over de band liggen plat en ook op de algemene muziekfora is er levendige discussie over het hoe, waarom, met wie (met Jimmy ligt voor de hand, maar de andere twee?) en vooral: zou het straks nog wat voorstellen? Want een veertiger nog steeds die boze liedjes horen zingen, tja... Aan de andere kant hebben de Pumpkins ook een schatkist vol prachtige akoestische nummers (en harde nummers die niet teenangst zijn. Tel daar bij op dat tijdens de laatste tour alle oudere nummers al een stuk minder enthousiast gezongen werden dan die van Machina en een cliché beeld van een reunietour dringt zich op.

... aan de andere kant: het kan ook net zo onderhoudend worden als de - wat mij betreft - geslaagde reunie van de Pixies. Ik zag die band nooit in de hoogtijdagen en ben blij dat ik toch al die krakers live heb mogen horen. Datzelfde gun je de fans die de Pumpkins nooit op een podium hebben gezien. Als de Pumpkins op dat niveau kunnen terugkomen zul je mij niet horen klagen, dan ga ik denk ik toch wel weer kijken.



Recensie solo concert in Paradiso (9 juni)