31.3.05

Over het hoofd gezien: Mew

Mew - Frengers

Het album Frengers is al van zomer 2003, maar redelijk wat mensen die de band Mew kennen (en mij onlangs tipten) hebben het pas later ontdekt; ook pas na het concert dat de band in september van dat jaar in Ekko gaf. Terwijl ik er - als ik het toen al had gekend - absoluut heen had gewild. Promotie had dus beter gekund (of ik had beter moeten opletten).

Toch vind ik het raar dat deze band en dit album niet veel meer media aandacht hebben gekregen; De liedjes van Mew klinken als een mix van Mercury Rev, Radiohead, Sigur Ros en een beetje New Order; afwisselend gezongen door een zanger en zangeres. Misschien hoor je er zelfs wat Muse in (qua muzikale bombast, absoluut niet qua vocalen). Los van deze interessante combinatie van invloeden, is Frengers een knap staaltje productiewerk, de pakkende popliedjes zijn super gelaagd en zitten vol geluidjes die bij een eerste luisterbeurt niet opvallen.

Uitschieters zijn het verslavende Snow Brigade (dat zich op een willekeurig moment van de dag hardnekkig in m'n hoofd nestelt) en de heerlijk over the top bombast van She Came Home For Christmas en Comforting Sounds. Als de band dit volle geluid op het podium overeind kan houden, kan dit live een behoorlijk indrukwekkend optreden opleveren. Dit jaar op Lowlands / Pukkelpop alstublieft.