9.5.05

De 100 beste albums aller tijden - een kwestie van korte-termijngeheugen?

Hemelvaart was voor zowel radio 3FM als het Belgische Studio Brussel de dag om de 100 beste albums aller tijden uit te zenden (één nummer per album). Nu heb ik de laatste jaren al niet veel meer op met 3FM (en des te meer met Studio Brussel), en de lijstjes (van 3FM en StuBru) bevestigen maar weer dat ik bij de Nederlandse popzender weinig te zoeken heb.

Een paar grepen uit de 3fm lijst: op de 13e plaats het album Over the Moon van Di-Rect , Anouk in de top 10 (en nog eentje bij de eerste 20), A Rush of Blood to the Head op 2, nog voor Nevermind en Ok Computer... sowieso erg veel erg recente platen (Keane, de al eerder genoemde Di-Rect, de laatste Green Day...) Erg veel massa acts en nationale meuk (Kane en Within Temptation staan er uiteraard ook in), waardoor de echte klassiekers (van o.a. Beatles, Marvin Gaye, Prince, Fleetwood Mac, en de grootse albums uit de jaren '90 van Jeff Buckley, Smashing Pumpkins en R.E.M.) slechts krenten uit de pap zijn. (Los van smaak: ik denk dat je objectief kan vaststellen dat Di-Rect in een lijst van de 100 albums aller tijden gewoon niet thuis hoort omdat het te tijdsgebonden is. Over 5 jaar noemt niemand meer die plaat, maar staat een OK Computer er nog wel in...)

Ik weet niet of de Belgen strengere spelregels hadden (bijvoorbeeld dat een plaat minstens een paar jaar oud moet zijn), maar hun lijst doet wat mij betreft meer recht aan beste albums aller tijden. Goed, de top 10 van beide lijsten is qua namen vergelijkbaar (Pearl Jam, Nirvana, Coldplay, Radiohead, Metallica, U2...) en de Beatles komen in beide lijsten voor (bij 3FM schandalig laag) , maar Studio Brussel heeft wél Joy Division, Tom Waits, The Smiths, Pixies, The Cure, Tool, Bowie, Bob Dylan, Lou Reed, Velvet Underground, Afghan Whigs, Neil Young, Jimi Hendrix... En over bands van eigen bodem, niet dat we op dat punt tegen de Belgen op kunnen, maar als je persé nationale artiesten er tussen wilt, is het schandalig dat de Urban Dance Squad of Doe Maar er niet tussen staan. (Aan de andere kant heeft StuBru wel Zornik maar geen Zita Swoon.

Waar ik ook benieuwd naar ben: hebben Belgen meer smaak, doen zij meer aan muzikale opvoeding/les in muziekgeschiedenis, of is er gewoon een enorm demografisch verschil tussen de luisteraars van beide stations? Misschien word ik gewoon te oud...

*edit*: ... of moet ik volgende keer gewoon Kink FM opzetten voor hun lijst.

links:
de 3FM lijst: http://www.3fm.nl/page/hitlijsten/Hemelse%20100/2005-05-06
de StuBru lijst: http://www.stubru.be/stubru_master/programmas/album100/home/index.html

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Als je dan toch radio wilt luisteren in NL is KinkFM wel een verstandige keuze ja. (Maar waarom staat Nick Cave op zowel de 41e als de 92e plek in die Kinklijst??)

12:12 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Belgen hebben volgens mij gewoon meer smaak.

10:51 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

't hangt volgens mij gewoon van de zender af. Radio 3 zendt kutmuziek uit, dus luisteren er mensen naar die van kutmuziek houden en zetten die mensen kutmuziek in hun lijstjes. Stubru zendt leukere muziek uit, dus luisteren er leukere mensen naar die zender en komt er leukere muziek in zo'n lijstje. Geen verschil nederland/belgie volgens mij. Al kun je je wel afvragen waarom men in belgie wel in staat is om fatsoenlijke radio te maken...

7:24 p.m.  

Een reactie posten

<< Home