5.7.05

Terugblik op Werchter 2005: dag 4

zondag 3 juli:
Hoogtepunten: QOTSA, Zita Swoon, Foo Fighters, R.E.M. (en het containerconcert op de camping)
Tegenvallers: Kane, Soulwax
Niet gezien: Feeder, Stash, Sarah Bettens, Eagles of Death Metal, Tom McRae, Arno

Uitgerekend na de langste nacht naar de laatste dag waarop je lang wilde uitslapen (en dat gezien de affiche ook geen probleem zou moeten zijn) werd je ongenadig hard je tent uitgebrand. Eindelijk zon op Werchter, dat had wel wat eerder gemogen. Wie dan nog niet wakker was, werd het wel bij Flogging Molly. Toch nog indrukwekkend hoe hard de mensen op zo’n vierde dag kunnen moshen. Wie nog even lekker in het gras wilde dutten, kon dat prima doen bij de Marquee en Tom Helsen. Eerst nog in roze T-shirt en later met ontbloot bovenlijf bracht de man prachtige singer-songwriter liedjes en een prachtige cover van zijn held (en geannuleerde afsluiter) Ryan Adams.

Op Kane is het makkelijk afgeven, maar de Hagenezen waren gewoon saai. Waar ze het optreden nog hadden kunnen redden met een reeks hits, kozen ze voor “kleine liedjes” en brachten ze op Rain Down On Me na geen bekend werk. Het meisje van de T-shirtstand wist te vertellen dat er het hele weekend slechts 5 shirts van de band waren verkocht (waarvan geen enkele met hoofd van Dinand). Misschien lag het aan de prijs van 40 euro (alle andere shirts waren 15 euro goedkoper.) Ook geen hoogvlieger maar wel erg toepasselijk bij dit zomerse weer: Arsenal. Deze Belgen kregen met hun exotische klanken de Marquee aan het dansen, waar buiten iedereen lekker op z’n rug in het gras lag.

Keane deed me vrij weinig, maar met dit weer was het niet onaangenaam; prima achtergrondmuziek als je ergens achteraan op het veld ligt met een drankje. Voor een volgend album hoop ik dat ze een gitarist erbij krijgen want het is allemaal erg eenvormig. Na het toch wat teleurstellende optreden op Lowlands vorig jaar hoopte ik op een revanche van Soulwax, maar ook deze keer viel het behoorlijk tegen. De mannen hadden het de avond ervoor misschien laat gemaakt (de wallen onder de ogen spraken boekdelen) of waren wellicht niet in het tour-ritme; het klonk nogal stroef en lomp. Maar misschien mis ik gewoon die enthousiaste band van 6 jaar geleden.

De Queens of the Stone Age lijken alleen maar beter te worden van het monsterlijke tourschema. Mark Lanegan moest wegens oververmoeidheid verstek laten gaan, maar Josh en co. brachten een vlammende set, met Regular John als intermezzo tussen twee gedeelten van No One Knows. Iets teveel nieuw werk (driekwart van de set), maar desondanks een heel sterk optreden. Meteen door naar de Marquee, voor de tweede helft van Zita Swoon. Erg blij dat ik dat nog even meepikte, want dit was een van de betere optredens van het weekend. Ongelooflijk hoe de band het oudere werk totaal heeft verbouwd: My Bond… in een soulversie (de band heeft nu prachtige donkere achtergrondzangeressen), Richochet in een funky versnelling, prachtig.

De Foo Fighters kozen ondanks hun nieuwe plaat voor een veilige greatest hits set. Toch stoorde dat niet, want deze doortocht op Werchter was strakker en meer overdonderend dan de vorige keren dat ik ze live zag. Mooi moment wanneer Dave een gedeelte van het optreden vanaf de geluidstoren speelde en zo zichzelf op de beeldschermen naast het podium kon zien. Bij het akoestisch gebrachte Everlong verwachte ik een knallende tweede helft maar helaas bleef het bij Dave solo.

Van herhaling op de affiche kun je zeggen wat je wilt, maar persoonlijk heb ik liever 6 keer R.E.M. (in 20 jaar) dan 4 keer Faithless (in 6 jaar). Michael Stipe is er in ieder geval zelf erg trots op dat zijn band recordhouder is op Werchter. Hij bracht de vorige doortochten en de bands die hij daar zag in herinnering, waarbij Leaving New York aan de Ramones werd opgedragen. Prachtige lichtshow en mooie set (zonder echt grote verrassingen), maar de band leek vergeleken met de vorige keren toch slijtage te tonen. Als ik van te voren 100% zeker had geweten dat Find The River niet gespeeld zou worden en Ryan Adams niet had afgezegd…

Op de camping die nacht nog een spectaculair slot van het weekend bij de vuilcontainers, waar bijzonder strak op z’n Braziliaans getrommeld werd totdat de politie er een einde aan maakte (en de trommelaars gewoon doorgingen op de wanden van het badhuis). Voor die nacht was er zware regen voorspeld, maar dat bleef uit tot maandag. Nat, moe en voldaan vertrokken we weer naar de pendelbussen. Naar huis, voor een warme en lange douche en een lekker zacht bed. Volgend jaar weer!

verslag donderdag 30 juni
verslag vrijdag 1 juli
verslag zaterdag 2 juli
foto's

Van de bijna 60 acts op de affiche heb ik er bijna 40 gezien. Mijn top 10 van beste concerten dit weekend:
1. Elvis Costello (vrijdag, Marquee)
2. Bloc Party (zaterdag, Marquee)
3. Dresden Dolls (vrijdag, Marquee)
4. Nine Inch Nails (zaterdag, hoofdpodium)
5. Zita Swoon (zondag, Marquee)
6. Roisin Murphy (donderdag, Marquee)
7. Foo Fighters (zondag, hoofdpodium)
8. Kraftwerk (donderdag, Marquee)
9. Queens of the Stone Age (zondag, hoofdpodium)
10. R.E.M. (zondag, hoofdpodium)


Op Goformusic zijn van alle afzonderlijke optredens recensies te lezen, aangevuld met foto’s.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Goed Verslag.

Ben het voor 90% eens. Alleen vind ik de muziek van Bloc Party niet bijster interessant en heb ik QOTSA beter gezien(bv in Paradiso).
Jammer dat je Interpol hebt gemist was erg goed.
Mijn favo optreden van werchter blijft nog steeds Radiohead van 2 jaar terug.

Groet Marcel (emka)

11:55 p.m.  
Blogger toolhead said...

Een band die niet bijster interessant klinkt kan nog steeds een geweldig optreden neerzetten, zelfs als je niet van Bloc Party houdt zou je bevangen kunnen zijn van die geweldige sfeer bij dat concert. :) Eerlijk gezegd vond ik QOTSA in Paradiso wel beter qua set en sfeer maar veel minder qua geluid. Interpol al vaker gezien, valt me live tegen (muzikaal wel goed). Radiohead 2003 is ook mijn #1 voor beste van Werchter.

12:10 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ook mooie verslagen! Het is toch leuk om te zien hoe mensen die een beetje fatsoenlijk kunnen schrijven de zaken allemaal op hun eigen manier mooi verwoorden. R.E.M. had toch zeker wel een grote verrassing in petto: Turn you inside out was een hoogtepunt in het optreden. Maar dat is gemierenneuk.

9:51 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ja dat klopt zeker, maar ik vond het uizinnige publiek bij Bloc Party overdreven overkomen. Maar goed kan ook aan mij hebben gelegen. Opmerking over Qutsa ben ik het mee eens. had het idee dat Interpol boven zichzelf uitsteeg. Was ook beter dan in Nijmegen heb ik vernomen. Vooral Stem was weergaloos(moet je wel van houden natuurlijk).

9:56 a.m.  

Een reactie posten

<< Home