5.8.05

Björk - The Music From Drawing Restraint 9

Na Dancer In The Dark had Björk het helemaal gehad met acteren. Wellicht kwam dat vooral vanwege de regisseur Lars von Trier en zijn dogma over het vermijden van trucage en andere "onnatuurlijke" technieken.
Geef Björk een regisseur als Matthew Barney – die net als Björk (in haar videoclips) veel aandacht besteedt aan kostuums, decors, effecten uit de computer en droombeelden – en een geslaagde samenwerking is gegarandeerd, met een rol in de film en met de muziek voor Drawing Restraint 9 als resultaat.


Het is een verhaal met nauwelijks gesproken tekst, met daardoor veel ruimte voor krachtige beelden en muziek. Het idee achter de film is de relatie tussen weerstand en creativiteit, uitgebeeld door de constructie en transformatie van een sculptuur uit vloeibare vaseline – "The Field" – dat wordt gevormd, gegoten, ontleed en opnieuw wordt hervormd op het dek van een walvisschip.

Deze verschillende stadia worden gespiegeld in het narratief van de twee Gasten op het schip (Björk en Matthew Barney), die een oud Japans reinigingsritueel ondergaan en gekleed worden voor een Shinto-bruiloft. Hoe het verhaal verder verloopt (nog veel spectaculairder dan wat hierboven staat) is te ingewikkeld voor deze recensie, maar zeker de moeite waard.

In tegenstelling tot de traditionele liedjes van Dancer In The Dark, kennen de vocalen een meer bescheiden aandeel. Naast Björk komt ook Will Oldham (Bonnie "Prince" Billy) voorbij. Veel composities liggen in het verlengde van Björk’s laatste twee studioplaten; stemmen als instrumenten, maar ook meer blaas- en snaarinstrumenten. Kortom: minder toegankelijk dan de vorige soundtrack, maar wel weer een indrukwekkend Björk-album.

Drawing Restraint 9 op bjork.com

Bj
örk - The Music From Drawing Restraint 9
2005, One Little Indian Records