15.7.05

zweefvliegen: met G4 en 8 meter p/s de lucht in

Dinsdag een erg heftig personeelsuitje gehad: zweefvliegen in Soesterberg. Na een kort oponthoud bij de ingang (geen deelnemerslijst bij de poort en dan laten ze je er niet zo maar in) met een paar instructeurs de toestellen uit de hangard geduwd - wat weegt dat weinig! - en naar de startbaan gereden.

Spanwijdte: ca. 20 meter.

Na een korte instructie over de do's en don'ts (nooit voor een vliegtuig langs lopen, bijvoorbeeld) konden we één voor één de lucht in. Sommigen gesleept door een motorvliegtuig, anderen (waaronder ik) afgeschoten door een lier. Die laatste manier is ietsje spectaculairder: je gaat met 8 meter per seconde heel steil omhoog; een vergelijkbaar effect als in de achtbaan (maar dan omhoog ipv naar benenden). Niet echt handig als je eerst flink hebt toegetast bij de picknick, maar het kotszakje had ik gelukkig niet nodig. Best lekker hoor, G4.

Opstijgen via de lier (het donkere stipje tussen vliegtuig en bos is koppeling tussen kabel en lier).

Bij de eerste vlucht een piloot die rustig aan deed zodat we vooral aan sightseeing konden doen. Een paar collega's hadden een stuntpiloot die loopings kon maken. Af en toe het gevoel dat je in een straaljager zit, (dat zijn in ieder geval de enige twee persoons cockpits die ik ooit op tv zag.) Superkrap, maar wel heel veel zicht naar buiten.

Krap, maar veel uitzicht

Een paar mensen hadden het geluk dat ze twee keer de lucht in mochten, daarna werd het helaas te donker. Bij de tweede vlucht de stuntpiloot als vlieger, maar helaas in een toestel dat niet geschikt was voor loopings. Dat gemis werd goedgemaakt door een duikvlucht over het groepje collega's beneden, slechts een paar meter boven hun hoofden.

Geen trucage, kwestie van vreemde spiegeling (het werd al donker)

Na twee succesvolle vluchten toch nog een kleine tegenslag: busje met een lekke band... en een lek reservewiel. Gelukkig was er nog genoeg bier om de tijd door te komen. Absoluut voor herhaling vatbaar, misschien dan eens voor het slepen achter een vliegtuig kiezen als startmethode.