10.7.05

Amsterdam, lidmaatschappen en dure kaartjes

Punt van irritatie bij concerten in Amsterdam: heb je al een kaartje in de voorverkoop, sta je nog in de rij voor een lidmaatschap. Ik heb me ooit laten vertellen dat het vanwege de nachtvergunning is (dan ben je een vereniging met leden en mag je later open blijven dan een gewone kroeg). Je hebt de keuze tussen een maandkaart en een jaarkaart, maar zelfs voor ondergetekende is een jaarkaart nog net niet voordeliger omdat veel leuke concerten binnen 30 dagen plaatsvinden. Dan kun je tien keer per jaar naar Paradiso gaan en nog steeds goedkoper uit zijn met drie maandkaarten.

Maar dan nog: negen van de tien keer dat ik daar naar een concert ga, sta ik voor middernacht weer buiten. Betalen wij concertbezoekers dan eigenlijk niet voor de dansavonden die achteraf plaatsvinden?

Iets anders dat ik me heb laten vertellen: Ticketmaster (dekt de lading al een stuk beter dan de oude naam Ticketservice) vraagt zowel servicekosten aan de concertgangers als aan de zalen (evenals een minimum aantal kaarten dat via Ticketservice verkocht kan worden) en dat bedrag voor de zalen ligt minstens even hoog als voor de bezoekers, zo niet hoger.

Gezien het redelijke aantal die hard concertgangers die meerdere keren per maand in dezelfde zaal zijn te vinden, zou het misschien wel een idee worden om een soort gecombineerde jaarkaart voor Paradiso/Melkweg te maken waarbij je niet alleen van die maandelijkse lidmaatschappen af bent, maar ook tegen gereduceerd tarief (en via hun eigen kassa) naar binnen kan. Volgens mij wordt iedereen daar beter van: die fanatieke concertgangers kunnen daardoor naar nog meer concerten of sparen zo geld uit voor cd's.