12.7.05

Isis: als een orkaan door Paradiso

Isis / Aereogramme (support)
maandag 11 juli, Paradiso

Eigenlijk zou ik deze avond nog in Londen zitten, maar vanwege het opschuiven van het Hyde Park concert van R.E.M. was ik toch in staat om een band live te gaan zien die ik tot nu toe steeds misliep: Aereogramme. De andere band van de avond zei me op voorhand nog niet zo veel. Van Laurens de tip gekregen om - ‘als je zo kieskeurig bent in je metalkeuze’ – zeker ook naar die andere band te gaan kijken. (Op Tool, Meshuggah en Mastodon na heb ik niet zo veel met het genre.)

Aereogramme was goed, mooie afwisseling in harde instrumentale en gevoelig gezongen passages. Als laatste nummer een episch stuk van ruim tien minuten, met een extra drumstel (in mini-uitvoering) op het podium waar de zanger de laatste helft van het nummer achter gaat zitten. Mooi concert, maar volgens fans naast me niet heel bijzonder vergeleken met andere optredens. Volgende keer nog maar eens gaan om hier zelf over te oordelen.

Isis is smullen voor de liefhebbers van gadgets: het hele podium wordt gevuld door de effectpedalen van de bandleden, ze hebben nauwelijks ruimte om er zelf nog bij te staan. Al bij het eerste nummer ben ik Laurens dankbaar om de tip, aanvankelijk met open mond en later totaal gehypnotiseerd sta ik te luisteren naar deze kruising van metal (de zang en de heftigheid) en postrock (het eb en vloed effect van spanning opbouwen). Vooral het basgeluid is heerlijk; een soort hoog galmend geluid (vergelijkbaar met het intro van Tool’s Forty-Six & 2).

De mannen gaan helemaal in hun muziek op en lijken soms nauwelijks te beseffen dat ze voor een zaal met publiek staan. Zelf sta ik grotendeels met de ogen dicht te genieten. Het is dat ik het me niet meer kan veroorloven om nog wat bij de merchandise stand te kopen, anders was ik met de hele catalogus en een shirt weer naar huis gegaan. Wat mij betreft met Arcade Fire hét concert van het jaar!

Volgens de site van de band hebben ze 12 en 13 juli opnamesessies voor de In The Fishtank serie… mét Aereogramme!

Het concert van vanavond is terug te zien op fabchannel.

Links:
Isis:
http://www.sgnl05.com/
Aereogramme
http://www.aereogramme.co.uk/
In The Fishtank:
http://www.konkurrent.nl/labels/fishtank.html